27 February 2009

entry yg panjang

pjg jugak r. klau penat benti je keh. huuu..

Menda2 ni sume kita dah tau kot.. tp aku manusia biasa yg selalu lupa.. so peringatan utk aku sendiri dan kwn2 sume.. hehe..

Alhamdulillah aku dilahirkan sebagai wanita.. tp wanita je tk ckup.. bertuah nya wanita yg jd isteri and ibu ni.. free-free je Allah bg pahala.. pemurah nya tuhan kt kaum hawa ni eh.. tp still kaum hawa jgk yg byk dlm neraka.. hurm.. aku pn tkde r baik.. selalu nye kite ni tk prasaan terbuat dosa yg kecik2 ni.. tu kire lupe ke lalai ke tk kesah ngn dosa ke cane eh? benda kecik.. sbb tu kite tk prasan.. aku hari2 kot merungut dgn jem.. mcm tk ikhlas je g keje.. huhu.. keje plk mcm tk keje.. takut plk duit gaji tu tk berkat.. tp bos aku kate keje dlm field ni mmg camtu.. klau ade keje kna wat smpai siap even kna keje overtime pn tp bile time tkde keje tu mmg tkde keje la mcm bonus.. mmg keje tu mcm tu.. ye kot?..


Aku pn tkde keje ni.. so aku pn google search la.. hopefully aku dan len2 dpt manfaat.. Antara wanita, isteri, ibu, wanita ni la plg tk byk kelebihan, jd isteri and ibu yg sgt sgt sgt lah senang nye nk tambah pahala.. ade 1 hadis.. isteri salam je tgn suami, gugur semua dosa2 isteri.. wah! mcmtu je? Maha pengampunnye Allah. Isteri senyum or wat muke manis bile husband blk keje, sediakan air tu mmg la sume org dah tau kot..

tgk list la plk eh..
-bg suami mkn kyg2 dpt pahala
-layan suami kt tmpt tdo dpt pahala
-lps tu plk spjg 9bln pregnant
Allah sentiasa ampunkan dosa isteri
-bile lahir je bayi sume dosa dah habis habis. double wah lg!
-klau mati time bersalin, dianggap mati syahid
-seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung
-suami plk tkdpt pahala isteri tp kna tanggung dosa isteri
-tp bila suami ni tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat isteri tak nak masuk syuga tanpa suaminya, so isteri pun bg pahala sket kt suami untuk lepas masuk syurga. Klau kt dunia pn isteri tlg suami dalam kesusahan apetah lagi kat akhirat.

list goes on.........

byk nye lg.. excited tk nk jd isteri? huhuu... kaum adam plk jgn takut sbb kna tanggung dosa2 isteri tu.. Allah bg amanah utk bimbing isteri dan keluarga sbb Allah tau kaum Adam mampu.. klau tk DIA tk bg nye.. kn kn?

Aku kongsi ni utk pedoman para isteri dan suami..klau isteri solehah kn ke suami pn yg dpt masuk syurga jgk.. huhu.. semangat utk jd isteri solehah…sp tknk masuk syurga kan?

taken from various source



:: apesal aku cite psl ni yeh? *confius* ::
:: aku belom kawin ::
:: dan aku tktau pn bile aku akan kawin ::
:: tak semesti nye aku dah nk kawin baru aku bole ckp psl isteri dan suami kn? ::
:: sbb nye kite ni kena selalu igtkn antara 1 sama lain ::
:: klau aku slh tlg igtkn/ btul kn ::

p/s : aku jeles kepada shbt aku oke! huhu...how lucky u r umi dah jd isteri..



4 comments:

shauqi said...

argghh.. x adil.. nape aku sentiase ade kerja. x penah xde keje. sokmo kena overtime.. adakah aku layak utk mendapat gaji lebih..hahaha. jgn harap XXX nak bagi. gaji pun asik delay jek..erk

miss said...

hoit.. 4:59pm ko bole bc blog.. itu ko pggl byk keje? hahahaha...

UmmiSyarni said...

lucky ker?agak kot.huhu..

marriage is not like a bed of roses.
tu yg tcer aku ckp mase aku gtau die aku nk kwen.die ckp pk leklok,ur still young.

kdg2 mmg rase it juz a half bed of roses :D
tp kadang2 saja.sedangkan lidah lg tergigit,ini pula suami istri(nyanyi la lagu p ramlee 2 :p)

mmg jd isteri sng dpt byk pahala.nk dpt dosa pon senang jgk.meleteri suami pn dh berdosa.tp 2 yg isteri2 slalu bt samada secara sedar @ tidak.aku pon kdg2 terlanjur meleteri dia.haih!so,jgn igt senang jd isteri.

semoga ko cpt2 kawen.aminnn...

i'm Lina said...

cOming sOOn tu...hehe

wak... nak wat tingkat2 pareo tu ada alat elektronik ke? waduhhh...
camtu akak ikat bese bese jelah eh...hehe

**out of topik**