09 March 2011

Info: Berat

ish penat je before ni dok risau2 psl berat terlampau... tula sp sruh tk carik info awal2... muke sp yg padan skng ni... ha jawap jawap... hahaha...

portion utk berat2 tu sume tau kot... maksud aku korg pon pnh jmpe kot info ni... tp aku rs ni secara average jela kot... sbb tkkn semua org sm btul tak? mcm pie chart kt bwh ni... tak semua baby lahir 3.5kg kan... sbb tu la aku kate average... average ye...





yg aku dok risau2 tu sbnr nye psl total penambahan berat aku dr berat pre-pregnancy... aku pon gatal pegi compare berat dgn semua org tu sp sruh... gatal kan... hahaha... yela tak ke pelik klau tgk perut kecik tp berat yg hamat... org len plk aku tgk perut mcm nk beranak je dh tp hakikat nye hanya naek beberapa kilo je... pelik tak? pelik tak? dasat kan?!!

tp hari ni aku dh temui rahsie misteri ni... chewwaah... rupee2 nye penambahan berat badan ideal semasa kehamilan adalah bergantung kepada berat anda sebelum hamil... maksudnye jgk penambahan berat bergantung kepada BMI anda... misteri kan? kan? hahaha...

Pertambahan berat badan yang disyorkan ialah:
*Berat badan normal (BMI 20 - 23): 11kg - 16kg
*Berat badan tinggi / gemuk (BMI > 23): 7kg - 11kg
*Berat badan rendah /kurus (BMI < 20'): 15kg - 18kg
*Sekiranya mengandungkan kembar: 15kg - 20kg



pre-preg weight aku 44kg
current weight 33w aku 62kg


bmi aku 18, means penambahan aku masih lg ditahap yg disyorkan... tp dh max dh... lebih sekilo 2 tkpe kot.. huhu...


klau nk kire penambahan berat bulanan plk bole ikut jadual kt bwh ni:

1st Trimester (Bulan 1 - 3) 1 -2 kg sebulan
2nd Trimester (Bulan 4 - 6) 0.5kg seminggu
3rd Trimester (Bulan 7 - 9) <> klau slalu timbang, hari2 berat aku naek... sbb aku dh fed up tgk berat aku naek aku pon dh mls nk timbang... bile aku dh lame tk timbang aku pelik apesal plk berat aku sm je ngn 3 mgu lps... hahhaa...saiko kan teori aku...


source: salindah.com


btw bpd measurement ni ape eh? asik lupe je nk tny dr. pastu aku mls nk gugel... apesal ms 31w tp bpd measurement dr scan kate 34w... bkn ukur lilit kepala kan? tu je aku nk tau... tq... ;)



No comments: